فهرست بستن

پلاک خوان چیست| تشخیص پلاک | کد پلاکخوان | نرم افزار پلاکخوان | ماژول پلاک خوان

پلاک خوان چیست؟
روشهای متداول تشخیص پلاک یا پلاکخوانی
ماژول نرم افزاری پلاکخوان چیست؟
دانلود نرم افزار رایگان پلاکخوان

پلاک خوان چیست؟

پلاکخوان یا سامانه تشخیص پلاک، برنامه ای است که بدون دخالت کاربر، اعداد و حروف پلاک را از روی تصویر خودرو شناسایی کرده و گزارش می کند. در واقع پلاک خوان ابتدا با برخی تکنیکهای پردازش تصویر که در ادامه گفته می شود، موقعیتهای احتمالی پلاک را یافته و سپس با استفاده از روشهای شناسایی الگو، نویسه های مختلف پلاک را شناسایی کرده و رشته آن را تولید می کند.

پلاک خوان امروزه استفاده های فراوانی دارد و در سامانه هایی مثل مدیریت پارکینگ، کنترل تردد، نرم افزارهای عوارضی، دوربینهای طرح ترافیک، دوربینهای تشخیص سرعت، پارکبانها، پایانه های مرزی، ورودی باسکولها و مجتمع های مسکونی به منظور ثبت خودکار پلاک خودرو به کار می رود.

سابقه سیستم های پلاک خوان تصویری در ایران به سال 1385 بر می گردد که برای اولین بار به سفارش یک شرکت نیمه دولتی، توسط FarsiOCR.ir طراحی و تولید شد.

روشهای متداول تشخیص پلاک یا پلاک خوانی

پلاکخوان | پلاک خوانبرای تشخیص پلاک روشهای متعددی وجود دارد. از متداولترین روشهای ارائه‌شده در مقالات، استفاده از فیلتر لبه یاب سوبل برای استخراج محل پلاک است. در این شیوه میزان حجم پراکنش  و گرادیان  محلی در تصویر محاسبه می‌شود. کلیت این ایده بر اساس اختلاف میزان روشنایی بین نویسه‌های پلاک و زمینه پلاک است که به دلیل وجود لبه‌های زیاد ایجادشده توسط نویسه‌های پلاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در روش دیگری بر مبنای لبه یابی، پس از بهبود کیفیت تصویر خودرو، لبه‌های عمودی با استفاده از لبه یاب عمودی سوبل به‌دست می‌آیند. در ادامه لبه‌های اضافی و نویز پس‌زمینه حذف شده و در نهایت به کمک یک پنجره با اندازه‌ی مشخص به عنوان جستجوگر پلاک و کانوالو آن با تصویر حاصل از لبه یابی با در نظر گرفتن بیشترین چگالی، محل پلاک کشف می‌شود. این روش نسبت به اندازه‌ی پلاک حساس است؛ یعنی این‌که در صورت تغییر اندازه‌ی پلاک در تصویر، احتمال یافتن مکان آن کاهش خواهد یافت. کلا روشهای مبتنی بر لبه یابی، کاندیدهای متعددی برای پلاک تشخیص می دهند که باید در فاز شناسایی نویسه های پلاک، فیلتر شده و پلاکهای معتبر باقی بمانند.

در مواردی که تصویر دریافتی از دوربین، رنگی و با کیفیت خیلی خوبی باشد امکان استفاده از اطلاعات رنگ برای تشخیص محل پلاک وجود دارد. مثلا در پلاکهای استاندارد ایران، سمت چپ با یک نوار آبی رنگ پوشیده شده است که می تواند به خوبی شناسایی شود.

پلاکخوان | پلاک خوان | تشخیص پلاکاین روش، برای شرایط شب، یا تصاویر خاکستری و مواردی که رنگ آبی در اثر نور آفتاب از بین رفته باشد، کارایی ندارد.

روشهای دیگر، روشهای مبتنی بر تبدیلات هستند. مثلا استفاده از تبدیل هاف برای یافتن موقعیت خطوط و به تبع آن مستطیلهای داخل تصویر. تبدیل فوریه، تبدیل فوریه معکوس و استفاده از تبدیل موجک هم از روشهایی است که در مقالات گزارش شده اند.

پس از تشخیص موقعیت پلاک، باید نویسه های پلاک خوانده شود. برای پلاکخوانی، تصویر پلاک باید با روش مناسبی باینری شود (سیاه سفید)، سپس به کمک برچسب زنی مولفه ها، تک تک ارقام و حروف پلاک جدا می شوند. در نهایت شبکه عصبی یا SVM یا طبقه بند هوشمند دیگری مثل شبکه های کانولوشن CNN وظیفه بازشناسی ارقام و حروف را به عهده دارند.

روشهای دیگری هم هستند که فاز تشخیص موقعیت پلاک و تشخیص نویسه ها را یکباره انجام می دهند. این روش به دلیل کاهش مراحل الگوریتم، سرعت بالاتری نسبت به سایر روشها دارد. موتور پلاک خوان ساتپا از همین الگوریتم بهره می برد. پلاک خوانی | پلاک خوان | تشخیص اعداد پلاک از روی عکس

ماژول نرم افزاری پلاکخوان چیست؟

ماژول نرم افزاری یا کتابخانه‌ی پلاکخوان، کد آماده ای است که در قالب یک DLL یا ActiveX عرضه می شود و عملیات پلاک خوانی را انجام می دهد. کتابخانه پلاک خوان برای شرکتهایی که در حوزه کنترل تردد فعال هستند یک ارزش افزوده ایجاد می کند و می توانند به راحتی سیستم نرم افزاری موجود خود را به پلاکخوان مجهز کنند. به عنوان مثال می توان به جای برچسبهای RFID که هم هزینه بر است و هم کاربرد تک منظوره دارد، با خواندن رشته پلاک از تصویر دریافتی از دوربین، همان کار را انجام داد. ضمن اینکه خواندن پلاک هزینه ای برای مالک خودرو ندارد نیاز به نصب برچسب ندارد.

در ایران چند شرکت معدود هستند که ماژول نرم افزاری پلاک خوان را تولید می کنند که از آن جمله شرکت شهاب است که کتابخانه‌ی پلاکخوان ساتپا را به زبان ++C تولید کرده است.

دانلود نرم افزار رایگان پلاکخوان

نسخه های رایگان پلاکخوان نوعا به منظور راستی آزمایی محصول عرضه می شوند. شرکت شهاب هم دو نسخه رایگان از پلاک خوان در اختیار کاربران قرار می دهد.

نسخه اول، یک برنامه کنسول کم حجم است (کمتر از 20 مگابایت) که تنها روی تصاویر کار می کند و از این آدرس قابل دانلود است: دانلود نسخه آزمایشی کتابخانه پلاک خوان

[button link=”http://farsiocr.ir/downloads/ANPR7.25-Demo-FarsiOCR.ir.rar” type=”icon” newwindow=”yes”] دانلود نسخه دموی پلاکخوان ساتپا – 7.25[/button]

رمز فایل : www.farsiocr.ir

برای دیدن مشخصات کامل ماژول پلاک خوان ساتپا و نحوه تهیه آن به صفحه اختصاصی کتابخانه پلاک خوان مراجعه کنید.

نسخه دوم، یک برنامه کامل مدیریت و ثبت تردد است که قابل استفاده در مجتمعهای مسکونی است. حجم این برنامه زیاد است (حدود 300 مگابایت) و حتما باید دوربین، یا ویدیویی شامل تصاویر تردد خودروها داشته باشید. برای دانلود نرم افزار آزمایشی رایگان آی پلاک از لینک زیر استفاده کنید:

[button link=”http://shahaab-co.ir/download/4734/” type=”icon” newwindow=”yes”] دانلود نسخه رایگان مدیریت تردد آی پلاک[/button]

رمز فایل : www.shahaab-co.ir

برای دیدن مشخصات کامل نرم افزار مدیریت آی پلاک iPelak و سفارش آن، به صفحه اختصاصی نرم افزار مدیریت پارکینگ آی پلاک مراجعه فرمایید.