١٢. فصل سیزدهم‌: بازاربابی وتجارت زعفران ا- محصول -حـو (product) محـول عبارت است از هر چه‌که بتوان به بازار جهت جلب توجه‌، خرید، استفاده یا مصرف ارائه نموده و ممکن است خواسته یا نیازی را بتواند برآورد کند. زعفران به عنوان یک محصول باید بگونه‌ای باشد کـه پـاسخگوی نیازهای مشتریان هدف باشد. این محصول باید از سه بعد مورد بررسی قرارگیرد.آا بخش اول هسته یا قسمت اصلی محصول یعنی آن بخشی است‌که مشتری بدنبال آن است مانند عطر، طعم‌، رنگدهی‌، نشاط‌آوری و غیره‌. بخش دوم بدنه محصول می‌باشد که حول فایده اصلی ساخته شده شامل مواردی از قبیل بخش قابل لمس‌کالا (‌در مورد زعفران رشته‌ای بودن‌، خرد نبودن‌، رنگ، عدم وجود مواد خارجی‌)‌، سطح‌کیفیت (‌در مورد زعفران درجه ٨، Cا¢B یا ـا)‌، نام و نشان (‌در مورد زعفران‌، تروند،‌کیلا، تراوند و غیره‌...) و بسته‌بندی می‌باشد. قسمت سوم شامل خدماتی مانند تـحو، ضـمانت و مواردی از این قبیل می‌باشد.